Vondsten uit het Nijsinghhuis – Ferdinand Erfmann en Herman Gordijn

MDB Beeld van Verzameling

Uitbreiding van Jubileumtentoonstelling met vondsten uit het Nijsinghhuis

In het voorjaar van 2021 is tijdens de inventarisatie van het Nijsinghhuis een aantal vondsten gedaan. Zo werd een reeks aquarellen van Ferdinand Erfmann (1901 – 1968) ontdekt en toegevoegd aan de collectie van Museum De Buitenplaats. Het werk van deze kunstenaar is zonder meer bijzonder en excentriek te noemen en bevindt zich tevens in de collecties van het Stedelijk Museum Amsterdam en Museum MORE in Gorssel.

Erfmann, die afkomstig was uit een Rotterdamse acteursfamilie, volgde zijn opleiding onder andere aan de Rijksacademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam. Voor de Tweede Wereldoorlog verdiende Erfmann zijn kost voornamelijk als toneelspeler. Tussen de bedrijven door schilderde hij vrouwen, prostituees , krijgers, acrobaten en landschappen. De kunstenaar leed aan suikerziekte, woedeaanvallen en een verstoord seksueel leven. Schilderen was voor hem een uitingsvorm om zijn innerlijke drang te visualiseren, zo hulde hij zichzelf bijvoorbeeld graag in vrouwenkleding. In de jaren dat hij actief was als kunstenaar was dit volkomen onbespreekbaar. De aquarellen en foto’s in de tentoonstelling tonen hoe Erfmann zijn fantasieën tot uiting bracht. Zijn werk zet aan tot nadenken over zelfacceptatie, genderidentiteit, diversiteit en inclusiviteit.

Met deze nieuwe presentatie toont Museum De Buitenplaats tevens een aantal werken van Herman Gordijn (1932-2017), waaronder het onlangs bij de inventarisatie opgedoken werk De Drie Gratiën. Herman Gordijn was een belangrijke naoorlogse figuratieve kunstenaar. In 2005 werd zijn werk in Museum De Buitenplaats getoond tijdens zijn eerste grote overzichtstentoonstelling: Vrouwen van Herman Gordijn.

De werken van Erfmann en Gordijn zijn nu tot en met 18 april 2022 te zien op de vide van Museum De Buitenplaats en maken deel uit van de jubileumtentoonstelling 25 jaar Museum De Buitenplaats – Beeld van een verzameling.