Verstild Bezit – Het Depot Belicht

Luzia Simons

Museum De Buitenplaats presenteert een selectie van stillevens en beelden van verstilling uit de eigen collectie. De tentoonstelling Verstild Bezit – Het Depot Belicht brengt kunstwerken onder de aandacht die lang onopgemerkt in het depot zijn gebleven. Het is voor het eerst sinds tijden dat een groot deel van deze werken aan het licht wordt gebracht.

Het stilleven blijft een van de meest geliefde thema’s onder kunstenaars. Met een eeuwenlange geschiedenis die haar oorsprong vindt in de Romeinse Oudheid, is het geen wonder dat het genre van het stilleven inmiddels vele vormen kent. Een keuze van ruim 70 werken in Museum De Buitenplaats laat zien dat deze veelzijdigheid ook voor het moderne stilleven opgaat. Door traditionele stillevens, verstilde portretten, en zelfs vervreemdende blikken op de werkelijkheid samen te brengen, benadrukt de tentoonstelling de uitzonderlijke diversiteit tussen beelden vervuld van stilte.

De tentoonstelling toont werken van onder meer Rien Beringer, Hermanus Berserik, Karl Blossfeldt, Donald Campbell, Douwe Elias, Kenne Grégoire, Chris Herenius, Otto B. de Kat, Diederik Kraaijpoel, Jan van der Kooi, Jan Mankes, Urs Pfannenmüller, Tjerk Reijinga, Michael Reynolds, Matthijs Röling, Luzia Simons en Joop Vegter.

Verstild Bezit – Het Depot Belicht is te zien van 11 november 2022 tot en met 5 maart 2023.