Tentoonstelling: COBRA – Appel, Corneille en bentgenoten

5 oktober t/m 9 februari 2014

COBRA
COBRA ontstaat op 8 november 1948 te Parijs en de naam "CoBrA" heeft betrekking op de drie hoofdsteden van de landen waaruit de oprichters kwamen: Copenhagen – Brussel – Amsterdam. Karel Appel is mede-oprichter van COBRA en in Nederland het meest bekende lid. De leden van COBRA keerden zich vooral tegen elk esthetiserend academisme en kozen voor het  tegengestelde: vorm, lijn en kleur zijn de weergave van een puur spontane actie. Er wordt teruggegrepen naar primitieve kunst zoals kindertekeningen en zogenaamde outsider art. Spontaniteit vanuit een naïef karakter, naïef in de zin van ongeschoold en onwetend. Net als kinderen werken zij zonder vooropgezet plan en met veel fantasie en kleur op allerlei materialen.

Karel Appel
Als Karel Appel (1921-2006) in de jaren ’50 deel uitmaakt van de groep rebelse, abstraherende kunstenaars in Copenhagen, Brussel en Amsterdam, schildert hij in felle heldere kleuren en in simpele vormen en stevige lijnen vriendelijke onschuldige kindwezens en fantasiedieren. In deze jaren maakt hij ook zwart-wit litho’s en boekjes in kleine oplagen. Hij raakte veelbesproken vanwege zijn credo "Ik rotzooi maar wat aan." terwijl andere leden van COBRA zich meer bezighouden met theorieën over kunst en de rol van de kunstenaar in de maatschappij.

Ook na het uiteenvallen van COBRA behoudt Appel de gevoelsmatige benadering van zijn onderwerp en ontwikkelt hij een steeds heftiger schildertrant; lijn en kleurvlak smelten samen in een bewogen verfmassa. In zijn grafiek volgt Appel dezelfde avontuurlijke weg als in de schilderkunst. Van de woeste, soms vormeloos aandoende kleurerupties in de jaren ’50 en ’60 tot de meer herkenbare en vrolijk makende circustaferelen en dierfiguren in de jaren ’70 en ’80.

Corneille
De schilderijen en grafiek van Corneille (1922-2010) genieten grote internationale bekendheid en kenmerken zich vooral door de kleurrijke afbeeldingen van vrouwen, katten en vogels. Voor Corneille is zijn COBRA-tijd vooral een periode van het experiment. Hierna ontwikkelt hij zijn eigen krachtige en kleurrijke stijl. Tegelijkertijd verdwijnt langzaam de gruwelijke herinnering van de Tweede Wereldoorlog uit zijn werk.

Vogels, katten, slangen, bloemen en zonnen verschijnen op voorwerpen en textiel, serviesgoed, pennen en stropdassen - iets wat hem in kunstkringen niet altijd in dank wordt afgenomen. Corneille draagt met zijn commerciële keuzes wel in grote mate bij aan het ‘onder het volk’ brengen van een in aanvang zeer omstreden kunststroming.

Deze tentoonstelling kwam tot stand in goede samenwerking met Kunsthandel Juffermans – Juffermans Fine Art te Utrecht.
www.juffermans.nl

Nieuwsbrief

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Archief »