Patty Wageman wordt directeur Stichting Oude Groninger Kerken

Na meer dan vijf jaar directeur te zijn geweest van Museum De Buitenplaats zal Patty Wageman met ingang van 1 februari 2020 beginnen als directeur Stichting Oude Groninger Kerken. Zij volgt daarmee Peter Breukink op die vanwege het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd de Stichting Oude Groninger Kerken zal verlaten.

Patty Wageman heeft over de afgelopen vijf jaar een nieuw beleid ingezet bij Museum De Buitenplaats met vier tentoonstellingen per jaar die aansluiten op de seizoenen in de tuin. Deze programmering blijft de oorsprong van de figuratieve kunst volgen, maar stapt ook  over de grenzen daarvan heen. Het museum werkt regionaal, landelijk en internationaal samen met andere kunstinstellingen, zoals voor de tentoonstelling Albert Moore (2016/17), en bracht ook tentoonstellingen naar het buitenland. Tevens wordt er regelmatig tekenkunst getoond waarbij het begrip tekenen op gezette tijden in onderzoek centraal staat.

De podiumprogrammering, al sinds de opening van het museum een vast onderdeel van het beleid, is onder haar leiding voortgezet en uitgebouwd met nieuwe samenwerkingen. De beeldentuin kreeg een impuls met de aankoop en een langdurig bruikleen van twee beelden van Lotta Blokker. In 2015 werd de businessclub van Museum De Buitenplaats opgericht voor ondernemers die het museum een warm hart toedragen.

Tijdens haar directeurschap kregen de borders in de tuin nieuwe aanplant en werd in de privétuin van Jos van Groeningen een stiltetuin aangelegd naar ontwerp van Charlotte Korthals-Altes. Ook werd de moestuin nieuw leven ingeblazen waarvan de producten worden gebruikt in de keuken van het museumcafé.

Sinds het overlijden van de oprichter Jos van Groeningen (in 2018) zijn er verregaande plannen met betrekking tot een herbestemming van het Nijsinghhuis. Het huis zal niet alleen bestemming museum krijgen – nu heeft het nog een woonbestemming – maar er zijn ook vergevorderde ontwikkelingen om het gedeelte dat niet in gebruik is als museum tot een artist in residency te bestemmen. Het streven is om daarnaast een extra vergader- en kantoorruimte in het Nijsinghhuis te creëren, waardoor er een unieke vergader- en dinerlocatie voor het noorden bijkomt.

De Raad van Toezicht spreekt zijn grote waardering uit voor de kennis, inzet en deskundigheid waarmee Patty Wageman het museum nationaal en internationaal weer op de kaart heeft gezet, en gaat op zoek naar een waardige opvolger.