Museum De Buitenplaats zegt nee tegen geweld tegen vrouwen: Orange the World

Eelde, 25 november 2019

Museum De Buitenplaats zegt nee tegen geweld tegen meisjes en vrouwen en ondersteunt de internationale campagne ‘Orange the World’. Tussen 25 november en 10 december, de ’16 Days of Action against Violence’ kleurt het museum oranje.

Orange the World campagne
Wereldwijd krijgt één op de drie vrouwen met fysiek of seksueel geweld te maken in haar leven. Uit Europees onderzoek blijkt dat in Nederland 45% van de vrouwen en meisjes met geweld te maken krijgt. Met de wereldwijde ‘Orange the World’ campagne wordt aandacht gevraagd voor de strijd tegen dit geweld. In Nederland nemen UN Women Nederland, de Unie van Soroptimistclubs en Zonta Nederland het voortouw in deze campagne.

Museum De Buitenplaats kleurt oranje
Oranje staat voor de dageraad; het aanbreken van een hoopvolle toekomst zonder geweld tegen vrouwen en meisjes. Sinds 2014 is het oranje uitlichten van landmarks een onderdeel van ‘Orange the World’. Afgelopen jaar deden in Nederland twintig gemeenten mee, dit jaar zijn het er meer dan honderd. Museum De Buitenplaats is een van de Drentse landmarks die dit jaar oranje kleurt.

Benefietavond voor het goede doel
Op woensdag 20 november baadde het museum al in oranje licht vanwege de benefietavond van de Soroptimistenclub Groningen-Oost. De goede doelen van deze avond waren Amani’s Childrens Home en Free a Girl. Free a Girl bevrijdt wereldwijd minderjarige meisjes uit de prostitutie en draagt zorg voor preventie, rehabilitatie en re-integratie van meisjes. In Amani Children’s Home in Moshi, Tanzania, wonen meer dan tachtig jongens en meisjes. Net als ruim 1100 andere kinderen voor hen, zijn zij gered van de straat. Zij krijgen onderdak, eten, onderwijs en ondersteuning bij het proces van familiehereniging of zelfstandig wonen.