Museum De Buitenplaats viert zijn 25-jarig bestaan met jubileumtentoonstelling

PERSBERICHT (afbeelding museumgebouw: Sake Elzinga)

Museum De Buitenplaats viert zijn 25-jarig bestaan met jubileumtentoonstelling

Voor Museum De Buitenplaats is 2021 een jubileumjaar: vijfentwintig jaar geleden opende toenmalig koningin Beatrix het museum. Jos en Janneke van Groeningen-Hazenberg (1934 – 2018, 1943 – 2007) stonden aan de wieg van dit unieke initiatief. Het is aan hen te danken dat dit fraaie museumpaviljoen van de grond kwam en uitgevoerd kon worden door het architectenduo Alberts & Van Huut. Om dit feestelijk te vieren organiseert Museum De Buitenplaats de jubileumtentoonstelling 25 jaar Museum De Buitenplaats – Beeld van een verzameling, van 20 maart tot en met 26 september.

Begin jaren zeventig verwierf het echtpaar Van Groeningen, beiden psycholoog, het zeventiende-eeuwse Nijsinghhuis voor een symbolisch bedrag om dit rijksmonument vervolgens te laten restaureren. Aansluitend lieten zij het verfraaien met hedendaagse muurschilderingen van formaat. Tal van belangrijke kunstenaars die het noordelijk realisme omarmden werkten daar vanaf begin jaren tachtig enthousiast aan mee: Matthijs Röling, Wout Muller, Clary Mastenbroek, Olga Wiese en Pieter Pander.

De kern van de collectie van Museum De Buitenplaats wordt gevormd door realistische en figuratieve kunst uit Nederland van na 1945. Daarmee gaven Jos en Janneke van Groeningen een belangrijke impuls aan de hernieuwde acceptatie van figuratieve kunst in Nederland. Opvallend is echter ook dat de belangstelling voor figuratieve kunst aanvankelijk werd voorafgegaan door de liefde voor het tegendeel: de abstracte kunst van Groninger kunstenaars als Henri de Wolf, Ruloff Manuputty, Edu Waskowsky en Martin Tissing. De verzameling werpt daarmee een interessant licht op de ontwikkeling van moderne kunst van na de Tweede Wereldoorlog in het noorden.

De tentoonstelling 25 jaar Museum De Buitenplaats – Beeld van een verzameling toont werk van Ruloff Manuputty, Henri de Wolf, Martin Tissing, Edu Waskowsky, Matthijs Röling, Wout Muller, Clary Mastenbroek, Olga Wiese, Pieter Pander, Diederik Kraaijpoel en anderen.

Tijdens deze expositie is er tevens aandacht voor de bouw van het museumpaviljoen. Uit bijna twee uur nooit eerder vertoond materiaal werd door Buddy Hermans en Tjerk Bekius de film De bouw van Museum De Buitenplaats 1994 – 1996 samengesteld. Deze unieke beelden laten de aanvang zien van de bouw van het museum in 1994, met als epiloog de opening door toenmalig koningin Beatrix op 9 oktober 1996. De camera werd in die tijd gehanteerd door cartoonist Nico Visscher, een goede vriend van Jos van Groeningen.

Tevens verscheen voor het jubileumjaar bij uitgeverij WBOOKS de uitgave Het Nijsinghhuis – een huis als muze, met foto’s van Sake Elzinga. Deze is te koop in de Museumwinkel en tevens online te bestellen door hier te klikken.

De tentoonstelling opent op zaterdag 20 maart. Afhankelijk van nadere berichtgeving zal de tentoonstelling geopend zijn zodra museumbezoek weer mogelijk is. Raadpleeg de website van Museum De Buitenplaats voor de meest actuele informatie over het museum en de tentoonstelling.