Museum De Buitenplaats krijgt structurele subsidie van Gemeente Tynaarlo

Museum De Buitenplaats complex met half ronde regenboog

Tijdens de gemeenteraadsvergadering van Gemeente Tynaarlo op 9 november jl. is besloten dat Museum De Buitenplaats toch subsidie krijgt. Sinds afgelopen zomer was het spannend of het museum überhaupt nog subsidie zou krijgen, maar aan die spanning is nu een einde gekomen. De subsidie wordt structureel verleend voor de komende vier jaren en biedt een stevig fundament voor de toekomst van het museum.

Directeur Mariëtta Jansen spreekt haar dank uit naar de Gemeente Tynaarlo en is verheugd dat het museum nu een goede basis heeft om op door te bouwen: “Museum De Buitenplaats is in de eerste plaats een museum waar cultuur hoog in het vaandel staat, maar ook een instelling waar ruim 100 vrijwilligers aan de slag kunnen. Een dergelijke verbinding een culturele instelling met brede maatschappelijke inzet is ook heel bijzonder. Ik ben blij dat het museum wee rop de kaart staat.”

Het museum in Eelde heeft in de afgelopen spannende periode niet stilgezeten. Naast het feestelijke jubileum met de tentoonstelling 25 jaar Museum De Buitenplaats – Beeld van een verzameling, wordt op dit moment het bijbehorende Nijsinghhuis, het oude woonhuis van de oprichters Jos en Janneke van Groeningen, geïnventariseerd. Enkele vondsten die gedaan zijn tijdens deze inventarisatie zijn nu onderdeel geworden van de jubileumtentoonstelling. Daarnaast zal dit fraaie zeventiende-eeuwse pand in de toekomst nog meer een onderdeel worden van het museum. Op dit moment worden er op dinsdagen en vrijdagen rondleidingen gegeven en vanaf medio 2022 zal er een audiotour beschikbaar zijn.

De potentie van het museum werd ook goed duidelijk tijdens de Open Dag op 9 oktober. Hier kwamen bijna 700 bezoekers op af. Jansen: “Museum De Buitenplaats is een geweldige plek voor ontspanning en verbinding, een plek waar men welkom is en waar men zich thuis kan voelen.”