Jubileumtentoonstelling Museum De Buitenplaats wegens succes verlengd

Vijfentwintig jaar geleden werd Museum De Buitenplaats in Eelde opgericht door Jos en Janneke van Groeningen (1934 – 2018, 1943 – 2007). Ter ere van dit jubileumjaar, is de tentoonstelling 25 jaar Museum De Buitenplaats – Beeld van een verzameling te zien, waarin licht wordt geworpen op de ontstaansgeschiedenis van het museum en de belangrijke rol van het echtpaar Van Groeningen. Wegens succes wordt deze tentoonstelling verlengd tot en met 18 april 2022.

De kern van de collectie van Museum De Buitenplaats wordt gevormd door Nederlandse figuratieve kunst van na 1945. Daarmee gaven Jos en Janneke van Groeningen een belangrijke impuls aan de hernieuwde acceptatie van figuratieve kunst in Nederland. Opvallend is echter dat de belangstelling voor figuratieve kunst aanvankelijk voorafgegaan werd door de liefde voor het tegendeel: de abstracte kunst van Groningse kunstenaars als Henri de Wolf, Ruloff Manuputty en Martin Tissing. Zo verwierf Jos van Groeningen begin jaren zestig al een werk van Ruloff Manuputty, terwijl zijn latere echtgenote Janneke in die periode een relatie had met Henri de Wolf. Hierdoor vormt juist het werk van deze en andere abstract georiënteerde kunstenaars het startpunt van de collectie.

Door onder andere NRC, Residence en Dagblad van het Noorden is volop aandacht besteed aan het jubileumjaar van Museum De Buitenplaats en werd ook het Nijsinghhuis in de schijnwerpers gezet: het zeventiende-eeuwse pand naast het museum waar Jos en Janneke van Groeningen woonden.

In 1971 kochten Jos en Janneke van Groeningen dit monumentale pand in Eelde, dat ze nadien door een vijftal noordelijke figuratieve kunstenaars – Matthijs Röling, Wout Muller, Clary Mastenbroek, Olga Wiese en Pieter Pander – lieten verfraaien met prachtige muurschilderingen. In de navolgende jaren groeide hun kunstcollectie gestaag. Het Nijsinghhuis werd te klein, wat resulteerde in de bouw van het naastgelegen, organisch gebouwde Museumpaviljoen, dat in 1996 werd geopend voor het publiek.

Op dit moment wordt in het Nijsinghhuis hard gewerkt om de collectie van het echtpaar Van Groeningen volledig in kaart te brengen en worden er steeds nieuwe ontdekkingen gedaan.
Gedurende dit jaar wordt een aantal van deze vondsten tijdens de tentoonstelling onder de aandacht gebracht.

Voor de meest actuele informatie over het museum en de tentoonstelling kunt u terecht op onze website www.museumdebuitenplaats.nl