NESKO

25apr12:0013:00NESKO

Nederlands Studenten Kamerorkest speelt in Museum De Buitenplaats

Het Nesko wordt ieder jaar opnieuw samengesteld uit zo’n 40 ambitieuze studenten van Nederlandse universiteiten en hogescholen die naast hun studie op hoog niveau muziek maken. Aan hen wordt de mogelijkheid geboden zich twee weken intensief bezig te houden met kamermuziekrepertoire. Onder leiding van een gerenommeerde dirigent studeren ze een programma in dat door het Nesko-bestuur en dirigent wordt samengesteld uit de uitgebreide kamermuziekliteratuur. Het Nesko wil graag een podium bieden aan jong talent. Ieder jaar krijgt een jonge talentvolle musicus de kans om met het orkest te soleren. Zo speelde het Nesko in de afgelopen jaren samen met o.a. Maria Milstein, Niek KleinJan en Carla Leurs. Tevens neemt het Nesko graag opdrachtcomposities op in het programma, om op deze manier jonge componisten de kans te bieden met een groot kamerorkest te werken.

In april en mei 2022 zal de 58e editie van het Nesko plaatsvinden. Het Nesko speelt dit jaar voor het eerst in zijn geschiedenis een werk van een vrouwelijke componist, namelijk Louise Farrenc. Daarnaast zullen er werken klinken van Mendelssohn, Vaughan Williams en een opdrachtcompositie van Ramin Amin Tafreshi. Dit alles onder leiding van onze bevlogen dirigent Stijn Berkouwer.

Het Nesko wil dit jaar diversiteit en inclusiviteit uitdragen. Dit doet zij door als eerste studentenorkest in Nederland de muziek van Louise Farrenc uit te voeren. Kracht is het centrale thema in dit programma. Enerzijds de kracht van vrouwen die, ondanks ongelijke behandeling en kritiek van de samenleving, besloten dat ze wilden componeren en hiermee geschiedenis schreven. En anderzijds de kracht van alle mensen die besloten hun hart te volgen, zoals Ralph Vaughan Williams. Maar ook de kracht van de natuur speelt een rol, Mendelssohn beschreef deze in Die Hebriden. Ten slotte draagt het Nesko diversiteit uit door de samenwerking met Ramin Amin Tafreshi, die op zijn beurt de Iraanse met de Nederlandse cultuur verbindt én de kracht van vrouwen benadrukt. De Russisch-Noorse sopraan Elizaveta Agrafenina zal soleren in dit werk.

In Museum De Buitenplaats zal het publiek voornamelijk bestaan uit leerlingen de taalschool van de openbare basisschool De Veenvlinder in Eelde.
Er zijn ook een beperkt aantal kaarten beschikbaar voor extern publiek.
Tickets: €15,00, inclusief bezoek aan museum en tuin.

25 april 2022 12:00 - 13:00(GMT+02:00)