22mrt(mrt 22)07:1918apr(apr 18)07:19Jubileumtentoonstelling: 25 jaar Museum De Buitenplaats – Beeld van een verzameling

WEGENS SUCCES VERLENGD T/M 18 APRIL 2022!

Deze jubileumtentoonstelling is een eerste eerbetoon aan de oprichters van Museum De Buitenplaats, Jos en Janneke van Groeningen. De expositie werpt licht op de bloei van de moderne kunst na 1945 in het noorden.  In ‘Beeld van een verzameling‘ passeren schilderijen en beelden de revue in de wetenschap dat de volledige nalatenschap van Jos en Janneke van Groeningen nog op volledige ontsluiting wacht en het Nijsinghhuis de komende jaren van woonhuis tot museum zal transformeren.

In 2021 is het 25 jaar geleden dat Museum De Buitenplaats werd opgericht. Begin jaren ’70 kochten Jos en Janneke van Groeningen voor het symbolische bedrag van 1 gulden het monumentale pand Het Nijsinghhuis in Eelde. Het zou de komende decennia hun thuishaven worden alsmede onderkomen van de door hen bijeen gebrachte kunstverzameling. Daarbij hadden zij een grote liefde voor figuratieve kunst van noordelijke kunstenaars zoals Matthijs Röling, Wout Muller, Olga Wiese, Pieter Pander en Clary Mastenbroek. Opvallend is echter ook dat de belangstelling voor figuratieve kunst aanvankelijk werd voorafgegaan door de liefde voor het tegendeel: de abstracte kunst van Groninger kunstenaars als Henri de Wolf, Ruloff Manuputty, Edu Waskowsky en Martin Tissing.

In “25 jaar Museum De Buitenplaats: Beeld van een verzameling” wordt een overzicht getoond van de belangrijkste stukken, maar ook nooit eerder getoond werk uit de collectie van Jos en Janneke van Groeningen. Daarnaast zal ook de Museumtuin een belangrijk onderdeel vormen van deze collectiepresentatie. De tentoonstelling zal meerdere keren deels worden gewisseld om verschillende momenten uit de 25-jarige collectie uit te lichten.

Maart 22 (Maandag) 07:19 - April 18 (Maandag) 07:19(GMT+01:00)