Aline Thomassen. 'The wound is the place where the light enters you'

04octHele dag14mrtAline Thomassen. 'The wound is the place where the light enters you'

Solo-expositie van Aline Thomassen (Maastricht, 1964). Aline Thomassen studeerde aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten Den Haag. Zij woont en werkt afwisselend in Nederland en Marokko. Thomassen staat vooral bekend om haar metersgrote getekende en geschilderde aquarellen van naakte vrouwen. De vrouwen domineren het beeld, soms omringd door motieven met herkenbare en onherkenbare elementen en weergegeven tegen een achtergrond die geen tijd en plaats verraadt. Kenmerkend is de sensualiteit en rauwheid waarmee de vrouwenlichamen in beeld zijn gebracht. Op niets verhullende wijze tonen zij behalve hun vrouwelijkheid ook hun wonden en littekens aan de toeschouwer. Van een erotische verbeelding is geen sprake, deze krachtige vrouwen met hun raadselachtige gebaren en handelingen roepen eerder een verontrustende lichamelijkheid op.

In Marokko doet Thomassen inspiratie op voor haar werken. Tijdens haar eerste bezoek aan het land in 1994 werd ze getroffen door de manier waarop de universele existentiële thema’s die zij onderzoekt en verbeeldt – ontmoeting met de ander, liefde, identiteit, pijn, verlangen, eenzaamheid en gemis, verlies, woede en innerlijke strijd – zich hier manifesteren.

4 oktober 2020 - 14 maart 2021 (Hele dag)(GMT-11:00)