Educatieproject Terra Eelde “Hoe licht gedicht wordt”

Leerlingen Terra Eelde presenteren foto’s en gedichten via digitale kanalen Museum De Buitenplaats en Terra Eelde

Vanaf 9 december presenteren leerlingen van Terra Eelde via de digitale mediakanalen van hun school en Museum De Buitenplaats foto’s en gedichten rond het thema ‘weerspiegelingen’. Het werk is te zien in een digitale tentoonstelling die via meerdere kanalen te bekijken is: de website, Facebook- en Instagrampagina van de school en het museum worden ervoor ingezet.

Dit jaarlijks terugkerende project rond fotografie en poëzie werd dit jaar bemoeilijkt door de uitbraak van Covid-19. Daardoor moesten workshops telkens worden verplaatst, moest er uiteindelijk een digitale oplossing voor fotografieworkshops worden gevonden. De opening en presentatie van de foto’s en gedichten vond voorgaande jaren plaats in het museum. Door de verscherpte maatregelen rond Corona moest ook daar een andere invulling voor gevonden worden. De presentatie vindt nu online plaats.

Dat er dit jaar foto’s en gedichten zijn is te danken aan de flexibele inzet van de docenten, de leerlingen en de betrokken kunstenaars: Sake Elzinga (fotograaf), Kasper Peters en Tjitse Hofman, (dichters) en Egbert Pikkemaat (ontwerper en kartonexpert). Zij hebben hun vindingrijkheid aangesproken om de leerlingen via digitale lessen enthousiast te maken en uit te dagen. Ook de leerlingen verdienen een pluim. Zij hebben, na de uitleg van de (gast)docenten de opdracht bijna geheel zelfstandig tot een goed einde gebracht.

De foto’s en gedichten worden voorlopig op school geëxposeerd op het leerplein. Hiervoor bouwen leerlingen in groepjes presentatiewanden met bouwstenen van karton. Egbert Pikkemaat maakte hiervoor speciaal een instructievideo.

Als het aantal besmettingen afneemt en er weer meer mag, hopen we aan het begin van 2021 de presentatiewanden met het leerlingenwerk alsnog een plek te kunnen geven in het museum zodat ook familieleden en andere belangstellenden het werk ‘in het echt’ kunnen bekijken.

Bekijk het leerlingenwerk online via Educatieproject “Hoe licht gedicht wordt”.