Beeldentuin
Guus Hellegers, Het bestuur, brons, 1973
Zie ze daar zitten, de dames van Het bestuur, voor altijd in vergadering
bij de ingang van Museum De Buitenplaats. Hun handen gevouwen
in de schoot, rokjes netjes tot over de knie, de voetjes bungelend op
de grond, de haren keurig gekapt in een knotje of met een scherpe
scheiding.
Welke moeilijke beslissingen moeten ze nemen? Ze blijven er kalm
onder, laten zich door niets en niemand opjagen. Notities zijn niet
nodig, notulen overbodig, alles is in hun hoofd opgeslagen. Wat denkt
u, welke dringende zaken houden de dames bezig?
Guus Hellegers heeft ze uitgebeeld in brons op unieke wijze, alsof
hij ze van bovenaf bekijkt. Details zoals de kapsels en de zitting van
de krukken zijn heel realistisch weergegeven. Als kind al maakte
Hellegers kleifiguurtjes. Na zijn opleiding werkte hij als beeldhouwer
in brons en steen. Vooral de mensfiguur boeide hem.
Ook de beide bronzen deurkrukken bij de ingang van het museum zijn
van zijn hand. Ze tonen zijn vaardigheid als ontwerper van penningen.
Met de gezichten van Adam en Eva, de appel en de slang verwijzen ze
naar de paradijselijke tuin van Museum De Buitenplaats.


Willem Lenssinck, Guardian X II, brons, 2005
De Guardian, trouw staat hij op wacht bij het museum. De tijdloze
wachter waarvan we wellicht een beeld in ons hoofd hebben. Met zijn
schild en lans boven het hoofd geheven lijkt hij een moment van triomf
te vieren. De bescherming van zijn kwetsbare lichaam heeft even geen
prioriteit. De stoere kerk uit de veertiende eeuw die achter hem staat,
dient als rugdekking.
De strakke lijnen en gladde oppervlakken zijn kenmerkend voor het
werk van Willem Lenssinck. Guardian X II heeft een voorganger van
kleiner formaat uit 1995, de Guardian X.
Aanvankelijk werkt Lenssinck als keramist, met toegepast en vrij werk.
Vanaf 1979 legt hij zich toe op het maken van bronzen sculpturen.
Daarnaast ontwerpt hij meubels en lichtobjecten van staal en
aluminium.
Sinds 2005 maakt hij voor zijn beelden gebruik van 3D-design in
plaats van gipsmodellen. De wachter is één van zijn favoriete thema’s.
Daarnaast beeldt hij vrouwen, stieren en paarden uit. De dieren hebben
vaak een science fiction-achtige uitstraling. Ook de wachter van
Museum De Buitenplaats zou niet misstaan in een dergelijke film.