Aline Thomassen – ‘The Wound is the place where the light enters you’

4 oktober 2020 t/m 14 maart 2021

Aline Thomassen (Maastricht 1964) woont en werkt afwisselend in Nederland en Marokko. In haar werk laat zij de wereld van Noord-Afrikaanse vrouwen op een bijzonder expressieve manier versmelten met haar eigen ervaringen. Het vrouwelijk lichaam speelt daarin een centrale rol.
Thomassen toont Arabische vrouwen zoals zij ze heeft leren kennen: krachtig, zelfbewust en expressief, vrij van fysieke taboes en gewend om te overleven. Het beeld dat zij van hen toont vormt een aanvulling op het
eenzijdige en onvolledige beeld dat in het westen bestaat. Op de metersgrote aquarellen staan solitaire vrouwenfiguren, die met hun ondoorgrondelijke gezichtsuitdrukkingen, hun lichamelijkheid en raadselachtige anatomie vervreemdend werken. De kleinere schetsen laten parallelle thema’s zien. Geladen met individuele en culturele geschiedenissen, wekken haar beelden indringende gewaarwordingen op. In Thomassens eigen bewoordingen: ‘Ik zoek altijd naar het beeld zoals dat zich aan je opdringt als je aan iemand denkt met je ogen dicht – het beeld van iemands emotionele impact. Langzaam vermengt het zich met je eigen perspectief, totdat je niet meer weet wat nog van de ander is en wat van jezelf.’
Thomassens personen zijn dan ook niet letterlijk naar het leven geschilderd, maar geven in een expressieve stijl, indringende verbeeldingen van die personen weer. De titel die Thomassen aan haar expositie in Museum De Buitenplaats heeft meegegeven, is afkomstig uit een gedicht van de soefi mysticus Rumi (1207 – 1273), waarvan de laatste regel luidt: ‘The wound is the place where the light enters you’ (‘De wond is de plaats waar het licht binnen treedt’). Het zijn woorden die tevens als leidraad dienden bij deze tentoonstelling.

Thomassen ontving in 2013 de Jeanne Oosting prijs voor haar oeuvre. Zij had eerder exposities in onder meer het Bonnefantenmuseum in Maastricht, het GEM en het Kunstmuseum in Den Haag, Stedelijk Museum Schiedam, Museum Bommel van Dam in Venlo, Drawing Centre Diepenheim en Museum Dar Si Saïd in Marrakech, Marokko.
Bij deze tentoonstelling verscheen een catalogus met essays van Abdelkader Benali en Patty Wageman.

 

 

Menu
X